söndag 4 oktober 2009

Blogg om Kronofogden från (tidigare) kronofogde

Fick ett tips om en blogg. Har bara glimtat på den. Ska läsa tidigare. (edit: det blev ju inte lite fel... det står "ska läsa tidigare" men ska vara "ska läsa senare". Jag tar inte bort det då det helt enkelt blev lite kul!)

Den heter skattmasen. Länk.

Det jag förstått är att personen som skriver tidigare arbetat på Kronfogden. Men inte längre. (Rätta mig gärna om jag har fel.)

Hursomhelst. För alla som känner hornen växa ut i pannan och fötterna ombildas till klövar vill jag säga att tänk på att en f.d. tjänsteman inte kan ta på sig ansvaret för hela myndigheten. Speciellt inte som personen inte arbetar där. Inte heller vet jag om det är någon som arbetat på verkställigheten, men när jag snabbt ögnade igen senaste och näst senaste inlägget fick iaf jag det intrycket.

Så ta det lugnt. Frågor om myndigheten ska till myndigheten. Ni kan ställa vilka frågor som helst och med fördel göra det via kronofogdemyndigheten@kronofogden.se. Mail brukar hitta rätt den vägen och svar vänder fort tillbaka till frågeställaren.

Till bloggen "skattmasen" igen. Jag fick en känning av "hornutväxt" och "fot-till-klövförändring" när jag läste ord som "särskilt bångstyrig gäldenär" och "rättshaverist". För att nyansera rättshaveristbilden länkar jag till Villeriders blogg som skrivit ett mycket bra inlägg om just rättshaverister. Länk.

Ta det nu lugnt med "skattmasen". Han/hon ansvarar inte för hela myndigheten. Kan inte heller ställas till svars för myndighetens alla feltänk. (För er som läst bloggen innan jag ändrade stavfelen kan jag bara säga att jag har nog sällan skrivit heller med "ä", alltså häller, så idag verkar bli "tvärtomdagen")

//Ulrika Ring
Insolvens Stockholm

pingat på intressant.se och Twingly.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

4 kommentarer:

  1. Den bloggen är ett "troll" dvs skriven av myndigheten själva med avsikten att få ett mänskligt drag över verksamheten. Se bara på "utkastet" till ett blogginlägg som de missat att ta bort, där en massa "sammelsurium/svammel" sen renskrivs till ett inlägg, http://skattmasen.svenskablogg.se/skatteverket-2/, om de nu inte hunnit ta bort det.

    Men i mina ögon så är det lätt att genomskåda den då den egentligen befäster vad vi alla vet, de är inte kloka där, vare sig hos fogden eller skattmasen. Försöka hylla sig själv för att ha hjälpt en person som riskerar att bli vräkt, samtidigt som man "dissar" en kollega som hjälpt en individ som ett inkassobolag försöker sänka. Fy f-n så lågt.

    /Rune

    SvaraRadera
  2. Glömde lägga till att "rättshaverist" är ju bara ett sätt för myndigheterna att försöka nervärdera personer som försöker hävda sin rätt mot myndigheter/tjänstemän som vet att de gjort fel, men som vanligt vägrar erkänna sina misstag. Myndigheter och tjänstemän försvarar ju sina felbeslut "in absurdum".
    /Rune

    SvaraRadera
  3. Rune, hej igen! :-) *s* vad gäller newsmill så om du inte lyckats med att lämna kommentar ännu så tycker jag du ska skriva direkt dit och fråga varför, vad du gör fel. Jag tror inte att du är "portad" där.

    Vad gäller skattmasen så ser vi vart det leder. Ok? Just nu så tar jag det som personens egen blogg och inte myndighetens. Vilket som stämmer kommer visa sig.

    Ha en bra dag! Ny vecka nya inlägg och ser alltid fram mot dina uppmuntrande kommentarer! :-)

    //Ulrika

    SvaraRadera
  4. Och jag håller helt med dig vad gäller "rättshaverister". Tycker Villerider förklarade väldigt bra vad det handlar om.

    SvaraRadera